Kommunals Jubileumskonsert i Globen 2010-08-28.


I går så var jag och Borzko på Kommunals 100-årsjubileum i Globen. En mycket bra konsert var det.

Min kära kollega Snurran, som har bloggen Filijokus Funderingar, var också där, med sin man Rolle. Dom satt mitt emot oss, på andra långsidan, så vi träffades aldrig. (Dom är inringade på bilden nedanför). Hon satt mycket närmare scenen än vad vi gjorde. Och hon fotograferade med en "riktig" kamera, och jag fotade bara med min iPhone. Så kolla gärna in hennes inlägg om kvällen, där det finns mycket bättre bilder än mina.



Konferencier var Henrik Schyffert. Och han var strålande! Underbart rolig! Och han passade in perfekt i sammanhanget. Min favorit-konferencier är ju annars Mark Levengood, men nu får han nog dela förstaplatsen med Henrik Schyffert.



Nour El-Refai gjorde ett stand up-nummer. (Men henne glömde jag bort att fota). Hon var rätt så rolig. Men långt ifrån så rolig som Henrik Schyffert.

Åtta artister uppträdde musikaliskt. Dom flesta gjorde tre låtar. Någon/några gjorde två. Och Takida gjorde fem eller sex. (Kommer inte riktigt ihåg).

Först ut bland artisterna var Magnus Carlsson. Han gjorde ett mycket bra framträdande. Snygg är han ju också. ;-)



Sen kom Louise Hoffsten. Hon var, som alltid, bra. Men hon sjöng tre väldigt lugna låtar, så det blev lite segt. Tycker ju om fartiga låtar med upptempo när man är på konsert. Man vill ju sjunga med, klappa händerna, och sitta och gunga och digga! ;-)



Efter Louise så kom Martin Stenmarck. Han gjorde ett mycket, mycket bra framträdande. Speciellt min älsklingslåt "Sjumilakliv", som han gjorde en mycket bra version av. Bra snack hade han också. Och så gör det ju inte direkt ont att titta på honom heller! ;-D



Efter Martin så kom Lena Philipsson. Hon gjorde bara två låtar. Men i gengäld så pratade hon mycket och länge, och väldigt roligt. Så hennes framträdande var både bra och roligt.



Sen så kom Veronica Maggio. Hon gjorde ett bra framträdande. Fast inte ett av dom bästa.



Och efter Veronica så var det Timbuktu som spelade och sjöng. Ett bra, fartigt, och glatt framträdande.



Sen kom min kära lilla körfröken, Caroline af Ugglas. Hon sjöng inte själv, utan hon höll en liten sånglektion med alla tusentals i Globen. Hon lärde ut lite av sin sångteknik, och så fick vi stå upp och sjunga lite på "Another Brick In The Wall" och "Vi har bara varandra". Lite roligt att göra samma sak som jag annars gör när jag går på "Kör för alla!". Men vi ettusen i kören brukar nog höras mer än vi tiotusen i Globen i går. Jag tror att folk inte riktigt vågade. Roligt var det i alla fall!



Och sen så kom då dom som jag, och säkert många andra, hade väntat på: "TAKIDA"! Dom sjöng fem eller sex låtar. (Kommer inte riktigt ihåg). Bästa låten dom gjorde i kväll tyckte jag att "Never Alone Always Alone" var. Men även "Curly Sue" var väldigt bra. Och dom tre-fyra andra också. Det var ett himla tryck och ett härligt drag när dom spelade. Helst hade man ju velat stå upp då. Tycker det är lite trist att sitta ner när det är rock som spelas. Det som också var trist var att flera, ganska så många faktiskt, gick hem när dom spelade. Mycket störande för oss andra, och oartigt mot dom som spelar, tycker jag. Här är fyra bilder på Takida.



Och här är en liten film på Takida. Filmade cirka en minut av låten "Never Alone Always Alone". Jag ville bara testa filmkameran i min nya iPhone. Och jag måste ju faktiskt säga att både bildkvalitén och ljudkvalitén blev riktigt bra tycker jag!



Konserten började sju, slutade tjugo över tio, och det var en tjugominuters paus. Så tre timmars effektiv speltid med musik och humor, fick vi för etthundra kronor. Och det var det värt flera gånger om! Så både Borzko och jag var väldigt nöjda med kvällen. :-D


Kommentarer
Postat av: Snurran

Haha, vad ensamma vi såg ut där vi sitter, men det kom ju några fler sedan :-) Tycker också att konserten var jättebra, men där vi satt hade vi en kamera som for fram och tillbaka mellan oss och scenen - lite störande, även om man vande sig - sedan hade lite risigt ljud,det var svårt att höra texten när artiskterna sjöng. Ljudet var nog inställt efter Takida, för när de uppträdde var ljudet oklanderligt! Tror många älder gick när Takida började spela, det var nog för hårt för dem..

2010-08-29 @ 13:57:14
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Ja, bilden på er är taget klockan 18:51 ser jag, så det kom nog fler sen.



Jobbigt det låter med kameran. Det slapp vi. Men vi satt ju lite längre ifrån istället.



Jag upplevde absolut inte ljudet som dåligt. Jag hörde texten bra. Enda skillnaden när Takida spelade var väl att det var högre då.



Men dom "äldre" kunde väl ha öronpropparna då. Tycker det är både störande och oartigt att gå mitt under spelningen...



2010-08-29 @ 16:01:21
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0