"Vildsint" - En novellsamling av 39 olika författare - 2010 - Bok


---------    

Recension av boken: "Vildsint" av 39 olika författare (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Noveller)

---------


"Novellsamlingen VILDSINT är resultatet av ett unikt samarbete inom litteraturens värld. Kanske för första gången någonsin har en novellsamling arbetats fram digitalt av ett stort antal författare, varav de flesta aldrig har träffats i verkligheten.

Den digitala samlingsplatesen är www.kapitel1.se, där även Bok-SM 2009 hölls. Där föddes idén om ett gemensamt bokprojekt, som ett par månader senare resulterade i VILDSINT - en novellsamling som från början till slut är framställd av medlemmarna på Kapitel 1.

De medverkande består både i publicerade och outgivna författare. Bland de utgivna kan nämnas:

Christoffer Carlsson - Aktuell med den kritikerrosade "Fallet Vincent Franke", publicerad på Piratförlaget.

alias David Larsson - Har gett ut försäljningsframgången "Jag är wanted" på Wahlström & Widstrand förlag.

Sara Lövestam - Segrade i Bok-SM 2009 med romanen "Udda", publicerad på Piratförlaget.

Ola Lauritzson - Grundaren av Kapitel 1, har bland annat gett ut GI-kokböcker på ICA Bokförlag.

VILDSINT har inget tema som begränsar de medverkandes skapande. Somliga av novellerna och 100-ordarna i boken du håller i din hand är ömsinta. Andra är tungsinta eller rent av ondsinta. Men alla är de skrivna med ett vilt och obundet sinne.
"

---------  

(Kopierat från bokus.se)

---------

Det är ju nästan omöjligt att recensera och betygssätta en novellsamling som består av trettionio stycken noveller av lika många författare.

Vissa av berättelserna är jättekorta, bara en halv sida, och dom längsta är väl uppåt en tjugo sidor. Och så allt däremellan.

Och vissa av novellerna skulle jag bara ge en tvåa, och en del skulle få en femma, och sen allt däremellan också.

Men om jag ska göra ett genomsnitt på hela boken, så blir det en klar fyra. Och ändå så är jag ju egentligen ingen novellälskare. Jag har alltid haft lite svårt för det korta formatet. Gillar ju tjocka romaner bäst. Så det är inte så konstigt kanske, att dom novellerna som jag tycker är bäst i den här boken, det är dom som är lite längre.

Om jag ska nämna några av dom noveller som jag tyckte var bäst i boken, så är det dom sex nedanstående. Skriver dom i den ordning som dom kommer i boken, så dom är inte rangordnade sinsemellan.

Dags att bada - Mats Karlström.
Gåspennan - Björn Calander.
Betalningen - Anitha Östlund.
Splitter - Cristoffer Carlsson.
Crossroads - MJ Walther.
Löparen - Mikael Bigert.

Och jag kan helt klart rekommendera boken till alla. Läs gärna om boken på Paper Talk, Duo Dito, Kapitel 1, och på Vildsints Facebooksida.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokförlaget Papertalk.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Ylva Siesjö

Märklig bedömning av Vildsint. Du borde nog öppna ögonen för det korta formatet. Har du verkligen läst den finstämda "Fågeln" av Lena H Nilsson eller den gripande "Båge av ljus" av Björn Björkegren eller den direkta "Saknaden" av Ann Åhsberg. Och det är just kombinationen av dessa korta 100-ordare och de längre novellerna som gör Vildsint spännande!

2010-08-15 @ 20:44:33
Postat av: Björn Björkegren

Håller med Ylva Siesjö. Och om man nu inte gillar noveller i allmänhet och korta noveller i synnerhet, utan egentligen bara romaner, är det då så smart att recensera en novellsamling?

Men var och en salig på sitt sätt.

Betyg på recension: 1,5.

2010-08-15 @ 20:54:49
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Ylva Siesjö: Tack för din kommentar. Vi är dock alla olika. Med facit i handen, med tanke på konversationen inne på Facbook, så var det kanske inte så smart av mig att recensera den här boken...

2010-08-15 @ 21:03:09
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Björn Björkegren: Säger samma till dig som till Ylva... Det här var inget smart drag av mig tydligen...

2010-08-15 @ 21:05:27
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Micke

Intressant recension. Självklart ska du skriva vad du tycker och ingenting annat.



Jag tror att dom allra flesta inblandade i Vildsint blir väldigt glada över att personer som du vill skriva om projektet och komma med ärliga åsikter.



Keep up the good work!

2010-08-15 @ 21:42:47
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Micke: Tack så jättemycket för din kommentar! :-D

2010-08-15 @ 21:51:55
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Ralph Wikland

Hej Britt Marie. Vill tacka för din recension, och att du tar dig tid att berätta om dina synpunkter och läsupplevelse. All feedback är värdefull med tanke på en ev uppföljare. Jag beklagar att du har fått måtta en del mindre konstruktiva kommentarer. Jag representerar iaf den del som uppskattar att du vikt fritiden åt att berätta för andra hur du upplevde VILDSINT. Bästa hälsn Raffe

2010-08-15 @ 22:03:12
URL: http://blogg.passagen.se/vildsintthebook/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Ralph Wikland: Tack så jättemycket för att du skrev den här kommentaren till mig. Jag var inte riktigt beredd på dom kommentarerna som jag fick efter min recension... Men, men, precis som författarna kan få kritik och negativa recensioner, så kan ju jag få det på mina recensioner också. Jag blev bara lite förvånad kanske. Tack snälla igen, både för att jag fick ett recensionsexemplar, och för att du tog dig tid att skriva nu till mig. :-D

2010-08-15 @ 22:09:29
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bosse S (nyrakad)

Tack för visat intresse! (och bra betyg!!)

2010-08-15 @ 23:55:32
Postat av: Björn Björkegren

Tack antologikamrater! Ni håller alltså med om att jag, Ann Å och Lena H är belastningar för Vildsint och om vi inte vore med så hade Bim gett Vildsint en femma. Sådant värmer!

2010-08-16 @ 04:44:50
Postat av: Sanna

Jag tror Vildsint bör vara beredd på både dåliga och bra recensioner. Jag tycker inte alls du ska be om ursäkt för att du inte gillade boken helt och hållet - allas åsikter är värdefulla.

Kram!

2010-08-16 @ 08:13:24
URL: http://www.sannajuhlin.webgain.se
Postat av: Ronnie Lundin

Tack för en ärlig och bra recension.

Jag hoppas bara att mina medförfattare på Vildsint förstår att det snart kan komma någon och totalsåga boken och då gäller det att bita i det sura äpplet och inte låta det sura slå ut över recensenten. Alla tycker olika och det finns en ovana att läsa kortnoveller. Jag har fått likadana reaktioner som Bim. Jag kan själv, trots ovana, tycka att några av kortnovellerna är bra.

2010-08-16 @ 11:39:26
Postat av: Mats Karlström

Vad roligt att läsa din recension. Av uppenbara skäl naturligtvis, eftersom du nämner mitt bidrag som ett av de du tycker om. Men även för en rak och ärlig recension. Både bu och bä har sitt värde.

2010-08-16 @ 13:06:00
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Bosse S (nyrakad): Tack så mycket! :-D

2010-08-16 @ 14:51:47
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Björn Björkegren: Tror ju inte riktigt att det var så dina antologikamrater menade...

2010-08-16 @ 14:52:59
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Sanna: Tack för din kommentar. Jag var bara ärlig och skrev vad jag tyckte. Kram! :-D

2010-08-16 @ 14:53:50
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Ronnie Lundin: Tack för din kommentar. Hoppas att ingen totalsågar boken, men visst kan det ändå hända att det blir så. Jag skrev bara vad jag tyckte.

2010-08-16 @ 14:55:11
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mats Karlström: Jag måste ju faktiskt säga att din var nog den allra bästa! Tyckte mycket om den! Nu gör jag väl antagligen fel igen, för man ska väl förmodligen inte jämföra, men jag tyckte det var lite John Ajvide-feeling över den! ;-D

2010-08-16 @ 14:56:44
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Björn Björkegren

Håller med dig Bim! Mats Karlström är en av de klart vassaste författarna i Vildsint. Mats har även vunnit tävlingar på Kapitel 1. Mycket duktig med ett fascinerande sätt att skriva. Dessutom en hejare på limerickar!

2010-08-17 @ 04:33:28
Postat av: Mats Karlström

Tack Bim. Jag ler över hela kroppen. Som kuriosa måste jag berätta att jag är uppväxt i Blackeberg, och har bott på den gård där Ajvides "Låt den rätte komma in" utspelar sig. Dessutom. Gissa var jag lärde mig att simma :)

Och tack Björn för dina fina ord. Du vet att jag är precis lika glad i det som kommer rinnande ur din penna.

2010-08-17 @ 16:44:35
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Björn Björkegren: Okej! Då lär jag väl säkert kanske läsa mer av honom i framtiden! ;-)

2010-08-17 @ 17:28:59
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mats Karlström: Varsågod! Det var så lite så! Jag tänkte att du kanske inte gillar att jämföras med John Ajvide. Men från mig är det en stor komplimang. Han är en av mina absoluta favoritförfattare. :-)



Jaså!?! Så du är från Blackeberg! Vad kul! Gillar du själv hans böcker?

2010-08-17 @ 17:30:40
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: MJ Walther

Jag sade det på Facebook och säger det igen. Tack för omnämnandet av min novell och tycker självklart att du ska få tycka som du vill.

Lycka till med bloggandet och recenserandet.

2010-08-17 @ 19:06:12
URL: http://www.mjwalther.net
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> MJ Walther: Tack snälla för din kommentar! Jag är alldeles överväldigad över alla respons som jag har fått, både här och på Facebook! :-D

2010-08-17 @ 19:10:53
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Christer



Ylva Siesjö: Den mest tragiska figur jag upplevt. Så utstuderat dumful som vederbörande valt att framstå kan inte en klok person vilja härma.



Ylva Siersö är en obehaglig typ. Och det gäller att inte tappa fattningen och slå ihjäl faanskapet.

2010-12-24 @ 00:44:59
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Christer: Okej. Tack för din kommentar.

2010-12-24 @ 09:18:18
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0