"Vinteräpplen" av Josefin Sundström - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Vinteräpplen" av Josefin Sundström - 2010 (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"I generationer har kvinnorna i Tovas släkt plågats av odugliga och ibland misshandlande män. Vid 1900-talets mitt tillhör fattigdom, våld och sprit vardagen på den lilla ön utanför Kaskö i Österbotten.


Tovas mamma Mari var inget önskat barn, ansågs enfaldig och fick från unga år arbeta hårt i hushållet. När hon tidigt födde Tova utanför äktenskapet blev hon för all framtid fast i det kärlekslösa och påvra föräldrahemmet, där mormodern, en förhärdad torparkvinna, styrde med järnhand.


Men hos dottern Tova finns kraften att bryta upp. När Tovas man misshandlar henne allt grövre, bestämmer hon sig för att fly. Med de två barnen beger hon sig iväg. Mot Sverige. Mot framtiden.


En gripande roman med självbiografisk grund om tre kvinnors öden, om att bryta en ond cirkel och återfå makten över sitt eget liv."

 

(Kopierat från forum.se)


---------

Det var var en mycket, mycket bra bok av romandebuterande Josefin Sundström. Boken är till stor del självbiografisk och handlar om Josefins kvinnliga släktingar som härstammar från finlandssvenska Österbotten.

Boken var mycket välskriven, spännande, väldigt gripande, stark, lättläst, och den grep verkligen tag i mig. Och det var oerhört fascinerande kvinnoöden i boken.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Forum.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Snurran

den skulle jag kunna tänka mig att låna på en gång, om du inte lovat den till någon annan förstås ;-D

2010-08-21 @ 22:30:23
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Det får du absolut! Jag tar med den på måndag! Borzko vill också läsa den, men han kan läsa den efter dig.



Så här skrev Josefine till mig:



"Britt-Marie,

Tusen, tusen tack! Roligt att du tyckte om och förstod boken. Och tack för att du läste och skrev om den i din suveräna blogg. Jag blev jätteglad!

Trevlig helg

Josefine"



Jätteroligt när jag får respons! Älskar Facebook! :-D



2010-08-21 @ 22:53:50
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Snurran

Bra, för Rolle "snodde" den andra boken innan mig, så jag har inget att läsa snart - räknar med att läsa ut nuvarande bok idag ;-D

2010-08-22 @ 12:52:24
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Jag har lagt fram den! Så jag glömmer den inte!



(Visst var det kul det som Josefine skrev!?)



2010-08-22 @ 12:55:30
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: zoe

Hujedamej vilken bra bok, jag hade inte så höga förväntingar ("Kändis ger ut en bok GÄSP" tänkte jag)

Hon är definitivt begåvad och den var kalasbra. Kul med en debutant som strålar så mycket.

2010-09-01 @ 16:44:21
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Zoe: Jag håller med dig. Hade inte heller jättehöga förväntningar. Men boken var fantastiskt bra! :-D

2010-09-01 @ 18:28:13
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0