Fick några frågor på Facebook av en bloggläsare.


"Kan du inte berätta lite i din blogg hur det kommer sig att du gillar så att läsa och hur du hittar tid osv. Jag älskar också att läsa men tyvärr har ju bara dygnet 24 timmar och med en massa "måsten"...jag har förstått att du får läsexemplar av förlag (?), om det är en bok du känner att "den här boken fixar jag bara inte", tvingar du dig att läsa ändå, eller hur gör du?"




Ovanstående kommentar fick jag på Facebook och lovade då att blogga svaret.



Hur det kommer sig att jag gillar att läsa, det vet jag faktiskt inte. Jag har ALLTID älskat att läsa, ända sedan jag lärde mig läsa i femårsåldern. Lånade otroligt mycket böcker på Örby Bibliotek som barn. Och när jag var tretton år, 1974, så fick jag till och med pris för mitt biblioteks "bästa och mesta lånare" på barn- och ungdomsboksavdelningen.

Jag fick då åka till Svenska Dagbladet och ta emot mitt pris från författaren Maud Reuterswärd. Stocholms Bibliotek och Svenska Dagbladet gav ut utmärkelserna till barn och ungdomar i Stockholm, och jag var väldigt stolt över att få priset.



När vi åkte ut på landet över sommarloven så hade jag flera stora kassar fyllda med böcker.

Sen har det fortsatt så hela livet igenom. Jag har alltid läst böcker, men självklart så blev det lite mindre läst under några år när barnen var små. Då hade jag ju inte samma tid att läsa.

Jag har alltid lånat böcker på biblioteken, både till mig och till barnen när dom var små. Men på senare år, sen barnen blev stora, bokmomsen sänktes, och vi fick bättre ekonomi, så har jag mest köpt böcker. Nu är det säkert över fem år sen som jag ens satte foten i ett bibliotek.

Sen ett år tillbaka så har jag ju också förmånen att få gratis recensionsexemplar från många av Sveriges bokförlag. Och det är jag oerhört glad, stolt, och tacksam över.

Eftersom jag själv väljer ut dom recensionsexemplar jag får, så är det nästan aldrig att jag känner att jag inte vill läsa ut en bok. Oftast så har jag valt rätt, och tycker mycket om böckerna. Dom få gånger som jag har valt "fel", och inte tycker om boken, då "tvingar" jag mig igenom den ändå. Tycker att jag har en skyldighet till det gentemot förlagen. Har jag däremot köpt boken själv, då slutar jag att läsa den om jag inte tycker om den.

Tiden till att läsa får jag genom att prioritera böckerna framför till exempel teven. Jag ser oftast bara teve på fredagar och lördagar, och läser under vardagskvällarna istället.

Och så många "måsten" har jag ju inte längre. Ingen av barnen bor ju egentligen hemma längre. Och jag har bra arbetstider. Och en bra man som delar hushållssysslorna med mig. Dessutom har jag dragit ner mycket på mina egna krav och måsten här hemma. Umgås nästan bara med familjen också, och träffar nästan aldrig vänner.



Har du, som skrev frågorna, eller någon annan, fler frågor om min bokläsning, så fråga gärna mera! :-D



Kommentarer
Postat av: S

Du har säkert svarat på frågan, men jag måste bara få veta... Vilken är din absoluta favoritbok med tanke på alla böcker du läst? =)

2010-12-05 @ 11:58:26
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> S: Jag kan helt omöjligt svara på frågan om en endaste favoritbok. Det finns så otroligt många bra böcker, av olika författare, i olika genrer.



Men min absoluta favoritförfattare, och det har det varit i typ trettiofem år nu, det är Stephen King. :-D

2010-12-05 @ 12:03:32
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej, Tänk jag kommer ihåg när det här hände :) det är ett par år sedan.



Ha det gott!

Kram

2010-12-05 @ 13:04:59
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mia: Hahaha! Jaså!? Så du kommer ihåg det!? Det är ju faktiskt 36 år sen! ;-D



Kram!

2010-12-05 @ 13:18:55
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: annebelle

Nej, vad roligt och vilken underbar bild! :D Du är dig lik.

2010-12-05 @ 13:59:32
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Annebelle: Haha! Jaså!? Så jag är mig lik!? Kul att höra! Men jag tycker också att bilden är underbar! Sjuttiotalsfisyr! Gammelrosa silkespolo! Minns vad jag älskade den! ;-D

2010-12-05 @ 14:26:45
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja silkespolo och garbadin (eller vad det hette) i samma färg då var man helt rätt..

2010-12-05 @ 17:01:50
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anonym: Ja, gabardin var ju jättepoppis då! Fast det hade jag faktiskt aldrig. Jag var en jeanstjej redan då! :-)

2010-12-05 @ 17:11:08
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Snurran

Roligt att se bilden! Berättelsen har ju jag, som känner dig privat, hört förut :-)

2010-12-05 @ 19:03:00
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Ja, jag var tvungen att leta upp bilden! Har ju sparat den i alla år! Är man stolt så är man! ;-D

2010-12-05 @ 19:32:33
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Marianne

Jag undrar var du gör av alla böcker. Jag får inte plats med alla böcker och jag läser inte hälften så mycket som du. Slänger du böcker? Det kan inte jag. I alla fall inte inbundna. Pocket som jag börjat köpa mer och mer ger jag bort.

Hur kommer det sig att du får recensionsböcker från förlagen och vad är din motprestation?

2010-12-05 @ 20:45:12
URL: http://marianneekwall.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Marianne: Jag har kvar alla böcker som jag har köpt. Har ju, som jag skrev, lånat mycket genom åren också. Men nu börjar det bli lite trångt här hemma i hyllorna...



Jag har cirka 350 läsare i snitt varje dag, och recenserar alla böcker som jag får. Det räcker som motprestation! ;-D



2010-12-05 @ 20:50:22
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Böcker anses vara det svåraste att göra sig av med t o m pocketböcker trots att de inte kostar mkt mer än en tidning....Kanske bör man låta böcker gå vidare låta andra glädjas av dem ...för tyvärr så är de ena riktiga dammsamlar och man har ju inte så mkt användning av dem sedan man läst dem...i alla fall de flesta!

2010-12-05 @ 21:05:58
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Jag skulle ALDRIG kunna kasta en bok. När jag bestämmer mig för att göra mig av med böcker, så kommer jag att ge bort dom. Finns alltid loppmarknader som tar emot gratis pocketböcker, och självklart inbundna.



Att dom samlar damm, det bryr jag mig inte det minsta om! Jag TYCKER OM mina böcker! Därför har jag dom kvar!



2010-12-05 @ 21:11:30
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Viola Vamp

Fan va coolt! :) Jag läste också en hel del böcker under tonåren, dock långt från din kaliber! Det märks verkligen att du läser mycket i och med ditt suveräna språksinne. :)

2010-12-06 @ 11:11:37
URL: http://blogg.amelia.se/violavamp
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Viola Vamp: TACK! För att du skriver att jag har ett suveränt språksinne! Det glädjer mig! :-D

2010-12-06 @ 15:47:27
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0