"Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på det äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt.
Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
handlar om en månadslång jakt genom Sverige på Allan och hans nyfunna vänner. Men boken är också en resa genom 1900-talet – den oändligt sorglöse Allan Karlssons livsresa.
Hur kommer det sig egentligen att Allan äter middag med blivande presidenten Truman? Och får lift med förre premiärministern Churchill? Och åker flodbåt med ordförande Maos unga hustru? Eller för den delen att han tillbringar flera månader med att vandra över Himalaya?
Trots att Allan är fullständigt ointresserad av politik och religion tycks han ha påverkat de flesta av det förra seklets stora händelser i världen. I hundra år gjorde Allan Karlsson världen osäker, bara genom att vara. Och nu är han lös igen.

Jonas Jonasson är född och uppvuxen i småländska Växjö. Efter språkstudier i Göteborg blev han journalist; först på Smålandsposten, därpå Expressen. Så startade han egen konsultverksamhet följt av medieföretaget OTW.

Men efter 20 år med tidning, TV och kommunikation ryckte han upp sig själv med rötterna. Han sålde allt han ägde och sade upp sig. Nu bor han i stället i den schweiziska kantonen Ticino, 80 meter från Italien. Där, med utsikt över Luganosjön, skriver han på sin andra roman.
"

 

(Kopierat från piratförlaget.se)


---------

Den här boken hade jag hört mycket om. Mest positivt, men också lite negativt.

Själv så är jag bara positiv över den. Den var mycket annorlunda mot dom böcker som jag brukar läsa. Och den var mycket rolig.

Lite negativt som jag har hört om den, var att den är så osannolik. Men jag tyckte nog att det var bland annat det som var bra med den. Allt skulle ju kunna hända, men självklart inte för en enda person.

Men jag tycker att den är härligt skriven. Och den är mycket rolig. Och återkopplingarna till historiska händelser är jättebra gjorda. Fyrahundra sidor är boken, men ändå lättläst och snabbläst.

Och man älskar ju bara huvudpersonen, och måste ju bara få veta hur det går för honom. Så jag läste den så snabbt jag kunde.

Så jag kan verkligen varmt rekommendera den. Finns ute i pocket nu, så köp den och läs den i sommar. Ni kommer att få en härlig stund, och kommer inte att ångra er.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Piratförlaget.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Akå

Den verkar bra! Den vill jag läsa :)

2010-06-16 @ 19:13:59
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Ja, jag tyckte den var jättebra! Rolig! Och annorlunda! Så köp den och läs den i sommar! ;-)

2010-06-16 @ 19:17:49
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Malin

Haha jag är en av dem som inte tyckte om den särskilt mycket, men alla är vi olika och tur är väl det :)

2010-06-16 @ 20:17:43
URL: http://malinthewriter.wordpress.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Malin: Haha! Okej! Så är det ibland! Jag tyckte till exempel inte speciellt bra om Danny Wattins böcker, som många älskar! ;-)

2010-06-16 @ 20:22:50
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Karin Berg/Enbokcirkelföralla

Jag tyckte också om boken. Vi nätbokcirklade om den i maj. Och alla var positivt överraskade. Jag fick dessutom ett fint mail av Jonas Jonasson =)http://bokcirkelforalla.wordpress.com/2010/05/26/det-kom-ett-mail-fran-jonas-jonasson/

2010-06-16 @ 22:07:32
URL: http://www.bokcirkelforalla.wordpress.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Karin Berg/Enbokcirkelföralla: Vilket fint mail ni fick! Vad roligt! Det är så kul när man får lite kontakt med författare!



Och jag ska verkligen rekommendera den här boken till ALLA!

2010-06-16 @ 22:23:08
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Help Jonatan

Jonas Jonasson, låt Jonatan träffa sin mormor en gång när hon fortfarande är i livet!

http://jonatantjoa.blogspot.com



9000 Facebookers support 3-year-old Jonatan, his mother, and his ailing 73-year-old Chinese-Indonesian Christian grandmother.

…………………………………………………………………………………………………



Jonatan Jonasson Tjoa 蔡德浩 har varit separerad från sin mamma sen den 31a oktober, 2009.



Nu skickar alla de som stödjer petitionen meddelanden till Jonatans pappa, Per Ola Jonasson/Jonas Jonasson - den svenska bästsäljande författaren vars bokrättigheten har sålts till 14 länder - där de ber honom att låta Jonatan få träffa sin mamma.



Jonatan behöver också få träffa sin gamla och sjuka mormor åtminstone en gång när hon fortfarande är i livet. Jonatan har aldrig träffat sin mormor och han tillåts inte resa till Indonesien. Å andra sidan reser Jonas Jonasson ofta till Sverige med Jonatan, även utan Jonatans mammas tillstånd, för att träffa hans farföräldrar i Växjö, Sverige. Är svenska farföräldrar viktigare och värda mer än Kines-Indonesiska morföräldrar? Eller är de lika som människor?



De som stödjer den här petitionen kommer fortsätta att samla fler och fler från hela världen tills rättvisa har skipats.



Med vänlig hälsning,

http://jonatantjoa.blogspot.com

- Jag lovar att aldrig tiga när nån säger något rasistiskt i min närhet.

- Det är alla barns rättighet att få växa upp i en hälsosam omgivning fri från rasism.

- Rättvisa måste vara en förmån för alla, oavsett någons finansiella status eller etnicitet.

Postat av: Marianne

Jag håller fortfarande på med boken. Läser inte alls så fort som du. Jag fattar inte hur du kan läsa så snabbt och samtidigt få ut något av boken. Kanske bara jag som är seg :-)

Jag tycker att vissa partier tex. när han är i Korea är lite väl långdragna. Annars är jag mest positiv till den. Den är roligt skriven och helt osannolik.

2010-06-17 @ 10:17:05
URL: http://marianneekwall.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Help Jonatan: Jag ska kolla in din blogg.

2010-06-17 @ 15:47:22
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Marianne: Jag är en snabbläsare! Jag vet! Men det blir väl så när man läser så mycket som jag. Har varit lästokig ända sen jag började att läsa böcker i femårsåldern.



Jag gillade den jättemycket! Tycker inte att den var seg eller långdragen någonstans!



Skriv gärna vad du tyckte om boken när du har läst ut den!

2010-06-17 @ 15:49:06
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Help Jonatan

Mycket tack, Britt-Marie.

2010-06-18 @ 02:43:33
URL: http://jonatantjoa.blogspot.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Help Jonatan: :-)

2010-06-18 @ 08:46:22
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Help Jonatan

Malou von Sivers, varför svartmålar du Jonas Jonassons kinesisk-indonesiska ex-fru om och om igen utan att avslöja sanningen om den korrumperade socialtjänsten på Gotland som begår mened mot Jonatans mamma?



"Det är lättast att sno barn från en invandrarfamilj som inte har det svenska skriftspråket ‘byråkratiska’ att försvara sig med."

— Ove Svidén

____________________

Tack, Britt-Marie.



Malou von Sivers blockade Jonatans mamma så att hon inte kan berätta om sanningen och socialtjänstens mened på Efter Tio Facebook-sida.

Postat av: Britt-Marie Bim Kullin

@ Help Jonatan: Okej....

2011-11-04 @ 13:10:55
URL: http://bimsblogg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0