"Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats" av Eli Levén - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats" av Eli Levén (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Vi ska bli något du och jag Sebastian. Vi måste skydda det som är vårt.

Det är Valborg i Vitabergsparken när Sebastian möter den gåtfulle Andreas. De inleder ett passionerat och omstörtande förhållande. Men innerst inne bär Sebastian en annan person inom sig, någon som han själv men ingen annan ser. Hon heter Ellie och ska en dag resa sig ur askan av honom.

Eli Levéns debutroman kretsar kring helgonbilden av Sankt Sebastian, genomborrad av pilar och fastbunden vid ett träd.

Han går längs gångstigarna, han möter människor och här verkar ingen höra hemma. Han möter inte ofta blickar även om de är mera välkomnande här än annars i den här staden. Alla blickar utom en, den söker upp hans illa dolda följsamhet. Blicken är så: den vill slå ner honom eller sätta på honom. Den har ett sällskap, de är likadana men sällskapets blick är riktad bortåt, uppåt. Sebastian stannar vid ett träd och låter blicken bestämma, den vill prata:

"Hi, where you from?"
"

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Den här boken tyckte jag verkade vara riktigt bra när jag läste om den. Men tyvärr så nådde den inte riktigt upp till mina förväntningar.

Den var alldeles för poetisk och "djup" för mig. Jag måste nog tillstå att jag inte riktigt förstod den. Visst var den både känslosam och tragisk, kärleksfull och utlämnande. Men jag kunde ändå inte riktigt förstå den. ///Bim.

---------   

Betyg:  2,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Norstedts Bokförlag.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0