"Hallonbåtsflyktingen" (Vadalmavenepakolainen) av Miika Nousiainen - 2007 - Bok



---------    

Recension av boken: "Hallonbåtsflyktingen" (Vadalmavenepakolainen) av Miika Nousiainen (2007) (Genre: Finsk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Mikko Virtanen har ett problem. Han vill inte längre vara finsk. Han vill inte vara den där tysta och grubblande typen med ångestkänslor och dåligt självförtroende.

Istället vill han vara svensk! Efter vissa inledande svårigheter går det vägen. Mikko blir Mikael Andersson, en vältalig äkta man och familjefar från Göteborg. Priset blir högt, men vad gör man inte för att få leva i världens bästa land?

Hallonbåtsflyktingen är en roman fylld av humor och en hyllning till Sverige men samtidigt en ironisk blinkning från vårt grannland i öster.

Miika Nousiainen är född 1973, bor i Helsingfors och arbetar som journalist och författare. Hans kritikerrosade debutroman har sålts i över 20 000 exemplar i Finland.
"

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Böcker av finska författare läser jag verkligen inte ofta. Kan inte ens påminna mig om att jag har gjort det en endaste gång faktiskt.

Men nu har jag gjort det, och det var en positiv upplevelse. Det var en lite annorlunda roman. Och den var både rolig, och även lite tragisk. Den driver också både med finländare och svenskar, men på ett inte alls elakt sätt, utan på ett roligt och lite kärleksfullt sätt.

Boken var lättläst och jag kan helt klart rekommendera den. ///Bim.

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Brombergs.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


Och här är en direktlänk till boken på Brombergs.

---------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0