"Kärlek mellan frysdisken och hundmaten" av Täppas Fogelberg - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Kärlek mellan frysdisken och hundmaten" av Täppas Fogelberg (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Noveller / Krönikor)

---------


""Ursäkta" säger en man som fastnat med sin kundvagn i gången mellan bananer och blöjor. Kundradion ropar och från köttdisken hörs en ilsken såg. Det doftar specerier, stress och varma ytterkläder.

Mannen med kundvagnen kommer inte fram fort nog för Kärleken spärrar vägen där ett par skamlöst står och kysser varandra mitt i vardagen.

Kärlek mellan frysdisken och hundmaten är en samling berättelser som fångar den värme som står att finna bland alla extrapriserbjudanden, självhjälpsböcker och drömmar om det smärtfria livet. Tillvarons ljusglimtar och små mirakler stiger upp till ytan i denna bok som med drabbande humor, milt vansinne och livsglädje - och trots att kärleken havererar på väg till Ikea - ändå stiger fram när man minst anar det, mellan frysdisken och hundmaten.

TÄPPAS FOGELBERG, vars målande språk vi känner igen från radion, tidningsartiklar och tre tidigare böcker, vill att den här boken ska ligga framme på finrumsbordet, sängkanten eller köksbordet och att man som läsare i stort sett ska kunna slå upp vilken sida som helst och läsa tre rader eller ett helt kapitel.
"

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------


Det här är den fjärde boken som jag läser av Täppas Fogelberg, och jag gillar verkligen hans sätt att skriva. Den här boken innehåller drygt trettio små berättelser. Vet inte om man ska kalla dom små korta noveller, eller krönikor.

Lättläst, underfundigt, roligt, igenkännande, och utlämnande - det är några ord som jag tycker sammanfattar boken. Och jag kan helt klart rekommendera den. ///Bim.

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Lind & Co.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0