"Låt de gamla drömmarna dö" av John Ajvide Lindqvist - 2011 - Bok



---------    

Recension av boken: "Låt de gamla drömmarna dö" av John Ajvide Lindqvist (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Noveller)

---------


"»Mitt liv började när jag var tretton år.
Kan jag säga nu.
Som vuxna skapar vi ju vår barndom. Riktar ljuset mot de där händelserna som gjorde att vi blev som vi blev och glömmer bort de andra.
Carola minns säkert sin första rena ton. Ernst Kirchsteiger sin första formgjutning i lättbetong.
Men mitt liv började när jag var tretton.«

I Låt de gamla drömmarna dö har John Ajvide Lindqvist samlat texter skrivna under lång tid i vitt skilda sammanhang. Här finns allt från efterfrågade noveller, sketcher och kåserier till recensioner och Sommarprogrammet från 2006.

Inte minst finns här novellen som gett samlingen dess namn, och som ger svaret på vad som hände Oskar och Eli sedan de stigit av tåget där Låt den rätte komma in slutade.

Vissa av texterna har publicerats tidigare, däribland följetongen Tindalos och långnovellen Ansiktsburk, andra är helt nyskrivna eller har bara framförts på scen. Allt inleds med ett specialskrivet förord.

Det här är en bok för dem som vill läsa allt, för dem som vill veta hur det går och för alla som vill prova på att tillbringa några timmar i John Ajvide Lindqvists skrämmande och fascinerande värld.
"


(Kopierat från ordfront.se)

 

(Här finns hela 35 sidor att läsa som smakprov)


---------

John Ajvide Lindqvist har givit ut fem böcker tidigare, fyra romaner och en novellsamling. Jag har älskat dom alla fem, och kanske allra mest hans senaste roman "Lilla Stjärna". (Här är en länk till min recension av den. Och i den finns länkar till mina övriga recensioner av hans böcker.)

Jag träffade John Ajvide på en boksignering förra året, och det har har jag bloggat om i inlägget som jag länkar här.

Nu har jag läst John Ajvides sjätte bok, som är hans andra novellsamling. Eller det är inte bara noveller i den, utan en massa olika berättelser. Bland annat manuset till hans sommarprogram, en avslutande fortsättning på "Låt den rätte komma in", och en massa annat blandat.

Bäst i boken var just forsättningen/slutet på romanen "Låt den rätte komma in". Men också långnovellen "Tindalos" som har varit publicerad tidigare i Dagens Nyheter. Och manuset till John Ajvides Sommarprogram 2006. Även hans långa förord där han skriver om allt möjligt, tyckte jag var väldigt bra och mycket intressant.

Men även allt annat i boken, precis som allt jag har läst av John Ajvide, var jättebra. Så jag kan helt klart rekommendera boken till alla John Ajvides fans. Och även till er som inte är John Ajvides fans, för då kanske ni blir! ;-D

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg: 5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Ordfront.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


Och här har jag också bloggat om boken.

---------  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0