Depp-dag i dag... :-/


Ja, i dag har jag en depp-dag... :-( Men det måste man väl få ha någon gång också... :-/

Egentligen har jag väl inte ett endaste dugg att deppa för. Utan jag borde väl vara sprudlande glad istället. Snacka om att det är i-landsproblem och lyxproblem jag har...

Men man kan ju inte rå för, för hur man är, och för hur man känner sig...

Jag känner mig så deppad, nervös, och orolig över allt som jag har framför mig...

Jag är ju sån som oroar mig för allt som överhuvudtaget kan gå fel. Och nu är det ju så mycket som kan gå fel framöver...

(Här är vår planerade och preliminära tidsplan inför allt med flytten).

- Tänk om inte hantverkarna blir klara i tid...

- Tänk om vi inte hinner med att packa allt i tid...

- Tänk om vi inte hinner med att göra i ordning i nya lägenheten innan badrumsrenoveringen...

- Hur ska jag klara av fem veckor under badrumsrenoveringen... Inget varmvatten i köket, utan bara kallt vatten i en slang... Inget badrum överhuvudtaget, alltså ingen dusch, och framförallt: ingen toalett...

- Hur ska jag klara av att under fem veckor åka ner fjorton våningar för att gå på toaletten antingen i tvättstugan eller i gymmet...

- Tänk om det blir strul under badrumsrenoveringen, och det blir mycket längre tid än fem veckor...

Jag VET att jag är knäpp som håller på och deppar och oroar mig över det här... Allt går säkert bra, och gör det inte det, så klarar jag ju av det såklart  ändå...

Men jag är ju en väldigt nervös och orolig människa. Och jag får trygghet när allt runt omkring mig är i ordning och som det brukar vara. Och det kommer det ju inte vara på mycket länge nu...

Jag blir så fruktansvärt irriterad på mig själv också, att jag inte får någonting gjort här hemma... Så fort Borzko är hemma, då går det bra att rensa och sen säkert också att packa. Men när jag är ensam så får jag ingenting ur händerna...

Jag skulle verkligen behöva att sätta igång med att rensa, rensa, rensa, och sen packa... Men dagarna bara går, och ingenting händer här hemma...

Och det tar så mycket energi att vara orolig och nervös hela tiden. Jag vaknar om nätterna och ligger och tänker på allt.

Så dumt att oroa sig i förskott över saker som sen kanske aldrig inträffar. Jag borde ju glädjas åt att vi flyttar istället... Och det gör jag väl i och för sig så klart också! Jag längtar till hösten för första gången i mitt liv! ;-D

För i höst, då är allting klart. Då är min trygghet och mitt lugn och min ro tillbaka igen. Då kommer jag att vara glad och njuta av vårt nya boende. Och då kommer jag att längta efter våren och nästa sommar, när jag ska tillbringa all solig och ledig tid på min balkong.

Men jag ska tillåta mig själv att ha en depp-dag i dag. Och i morgon så får jag lov att försöka att rycka upp mig igen.

Och jag VET att det är ett larvigt i-landsproblem, och att jag egentligen har det så djävla bra, och ingenting att vara deppad för, när det finns så många människor som har det svårt, och har "riktiga" problem. Men, men, man är ju som man är...

Behövde bara skriva av mig lite... Om nu någon har orkat läsa allt det här...


Kommentarer
Postat av: Johanna

Kram till dig. Hoppas det känns bättre snart <3

2011-07-05 @ 12:38:38
URL: http://healthaboveall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förstår precis hur du känner,är lika dan.Först oroade du dej över att inte få lägenheten,men det gick ju bra.Allt ordnar sig ska du se.Kram Mia

2011-07-05 @ 12:56:35
Postat av: maja

Oro, rädsla och ängslan är ju ingenting man kan sätta i relation till andras känslor. Man blir ju aldrig mindre ängslig för att det finns andra som har det värre. Tycker gott att du har all rätt att oroa dig precis hur mycket som helst, det är ju jättejobbiga saker som man inte kan styra över, tex det där med varmvatten och toan. Kan lugna dig lite med att när mitt badrum renoverades (under tre månader för de upptäckte en oväntad vattenskada) så fick jag använda toalett & dusch i källaren. Jag trodde det skulle bli superjobbigt och mådde jättedåligt innan det, men efter ett tag blev det en vana och var inte alls så besvärligt som jag trodde från början. Man har ju inget annat val och då är det bara att göra det bästa av det :)



Ett litet tips som funkade bra för mig när jag flyttpackade och tyckte det var så ooootroligt tråkigt; Köp en riktigt bra och spännande ljudbok. Dock får du bara lyssna på den när du flyttpackar, och BARA då. Då blir det nästan roligt, och man tar sig verkligen tiden bara för att få veta hur det går!



Jag är säker på att det går bra :)

2011-07-05 @ 13:03:15
Postat av: Rasmusmatte

Oj vad jag känner igen mig själv i din beskrivning Bim. Vi kvinnor är nog skapade för att oroa oss för att saker och ting inte ska fungera som det ska. Dock brukar oron vara obefogad när man har facit i handen. Du ska se att allt ordnar sig och att du kan sitta i din nya lägenhet och tänka tillbaka på "varför oroade jag mig. Det fixade jus sig" Kramiz och lycka till från mig.

2011-07-05 @ 13:13:45
Postat av: Snurran

Jag håller med alla här ovan att det kommer bli bra det där och att man inte kan hjälpa om man ändå är orolig - trots att du vet att jag är raka motsatsen (fast jag är kvinna) :-) kram

2011-07-05 @ 13:38:16
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Johanna: Tack ska du ha! Det gör det säkert! :-D

2011-07-05 @ 14:53:45
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mia: Ja, tyvärr, (eller egentligen är det ju förstås bra), så oroar man sig ju oftast i onödan. Det mesta som man oroar sig för, det händer ju aldrig. Så det är ju så himla dumt att det går åt så mycket energi till oro. Men, men, det är ju svårt att styra sina känslor... Kram!

2011-07-05 @ 14:55:41
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Maja: Tack för din långa och peppande kommentar. Och du har så rätt i att man alltid vänjer sig och accepterar alla situationer när dom väl blir av. Det kommer säkert att fungera hyfsat bra under badrumsrenoveringen.



Och tack för tipset med ljudboken. Jag ska fundera på det. :-D

2011-07-05 @ 14:57:53
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Rasmusmatte: Tack för dina värmande ord. Tror också att vi kvinnor oftast oroar oss mer. Och jag hoppas också verkligen att jag sitter där i efterhand och tänker såsom du skrev. Kram! :-D

2011-07-05 @ 14:59:14
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Tack Snurran. Och som du själv skriver så är väl du ett av dom undantagen som bekräftar regeln. ;-D Önskar jag kunde oroa mig lite mindre och vara lite mindre rädd och nervös...

2011-07-05 @ 15:00:09
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag är precis som du.

Håll fast i detta du skriver:



"För i höst, då är allting klart. Då är min trygghet och mitt lugn och min ro tillbaka igen. Då kommer jag att vara glad och njuta av vårt nya boende. Och då kommer jag att längta efter våren och nästa sommar, när jag ska tillbringa all solig och ledig tid på min balkong"



Ha den bilden framför dig så blir tiden tills dess uthärdlig.

Be om hjälp, be dina barn/din man/dina föräldrar/dina vänner säga åt dig vad du ska göra - även om du vet det själv. 2 saker varje dag kanske?

Alla knep är tillåtna ;)

Lycka till!





2011-07-05 @ 15:25:04
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina: Tack! Det var ett bra råd! Jag ska verkligen tänka på den bilden så mycket jag! Jag vet ju att jag egentligen snart är där! Och att allt då förhoppningsvis har flutit på rätt så bra!



Och jag ska försöka att be om hjälp. Mina föräldrar är lite för gamla, och vänner har jag ju inga direkt som jag umgås med. Men mina barn stöttar mig så mycket dom kan och hinner. Och min man givetvis också.



Tack för din fina kommentar!

:-D

2011-07-05 @ 15:30:39
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Kristina igen

Du har massor med bloggvänner!

Struktur är svårt, jag tycker det.

Min vardag måste vara väldigt fyrkantig- en flytt ställer allt på ända.

Ni har haft stambyte där ni bor nu och ni flyttar till ett, klart allt blir rörigt (rörigare)!

Jag har precis flyttat så jag vet precis vad du går igenom, fast UTAN stambyte! :)

När jag blir stressad, nervös och orolig så får jag ingenting ur händerna, jag sätter mig i soffan med en bok (jag läser ungefär lika mycket som du gör) läsningen är underhållning men också ett sätt att koppla bort verkligheten.

Min döttrar hjälpte mig inte rent fysiskt med allt men de hade stenkoll på vad jag skulle göra, jobbigt var det men jag fick det gjort som jag var tvungen till och nu sitter jag här i min nyrenoverade lägenhet.

Det kommer du också göra!

Allt gott!

2011-07-05 @ 15:48:47
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina igen: Hej själsfrände! Du och jag verkar vara väldigt lika!



Och visst har jag bloggvänner! Tack för att du påminde mig om det!



Min vardag ska också vara helt fyrkantig. Då trivs jag bäst. Rutiner och trygghet, det är allt för mig.



Jag får inte heller någonting gjort när jag blir stressad, nervös, och orolig. Kan gå runt i lägenheten i timmar, och göra typ ingenting. Eller så kopplar jag också bort verkligheten med en bok.



Tack och lov så har jag en förstående man. Han säger att jag ska ta det lugnt, och så packar vi tillsammans sen när han har semster. Han är van vid mig, vi har ju varit ihop i över 25 år. Fast jag har blivit värre med åldern...



Tack för ditt stöd! Det betyder mycket ska du veta! Skönt att höra att man inte är ensam och knäpp!



Kram!

:-D



2011-07-05 @ 15:57:06
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: MariaJ

Vad bra att du erkänner för dig själv hur du mår och inte stänger in det! Tillåt dig själv att "deppa ihop" litegrann. Nånstans därinne har du, sen när du är redo, kraft att komma tillbaka med full styrka. Ibland är det svårt att leva i dagen som är just nu men hoppas du njuter av din ledighet ändå :-)

Skönt att du har en förstående man!

Kram!

2011-07-05 @ 17:15:07
Postat av: annebelle

Aj, inte kul att deppa och oroa sig. Men mänskligt! Projekt är jobbiga. Renovering, byggen... Jag vet, jag har bott på en tomt som är en byggarbtsplats några år nu. ;) Efteråt kommer det att kännas som ingenting...Men jobbigt när det håller på...



jag är nog motsatsen till dig vad gäller rutiner och igenkänning och så. Inte så att jag vill ha kaos, jag vill ha ordning, men känner mig väldigt trygg i att det blir som det blir och att det oftast blir bra.



Jag känner mig kvävd och orolig när jag har en massa tider att passa och vet att i morgon ser ut precis som idag...Vilken tur att vi är så olika, vi människor! Jag fascineras av pedanter och är lite imponerad av människor som har strikta rutiner.



Jag tycker ni är ute i otroligt god tid med allt, planerar och har koll på allt som man kan ha koll på. Det kommer att gå hur bra som helst!

2011-07-05 @ 18:19:37
Postat av: Mia

Hej, du ska se att allt blir bra, vet att det är jobbigt att må dåligt och oroa sig, men du ska se att redan om någon dag, så tänker du lite mer possitivt igen. Försök att tänka på något bra/roligt och dela med dig av dina jobbiga tankar till dina nära och kära, så ska du se att allt blir bra.



En bamse kram till dig

2011-07-05 @ 18:57:24
Postat av: Anonym

Älskade Mamma. Jag vet att jag jobbar på tok för mycket för att hjälpa dig... Men jag får försöka peppa dig via telefon. Och har jag semester när ni väl flyttar så vet du att jag kommer, jag looooovar!



Är ledig på torsdag. Jag kan ägna den dagen åt dig. Så hjälper jag dig lite. Ska golfa på eftermiddagen. Men kan komma till dig tidigt så kan vi rensa o packa :)



Jag älskar dig Mami.

Ringer när jag åker från jobbet, har inte slutat än....

2011-07-05 @ 20:06:55
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> MariaJ: Tack för peppande och kloka ord! Jag mår redan bättre efter att ha fått alla dessa snälla, peppande, stöttande, kloka, och förstående kommentarer! :-D Kram!

2011-07-05 @ 20:28:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Annebelle: Tack även för din kloka kommentar! Och visst är det väl härligt att vi alla är så olika! Själv älskar jag rutiner! Då blir jag så trygg!

Men egentligen ska jag ju vara glad som inte har större problem än så här!

Kram!

2011-07-05 @ 20:31:14
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mia: Tack du också! Och jag har ju delat med mig till alla här nu, så det känns redan lättare! Kram! :-D

2011-07-05 @ 20:32:11
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Min älskade lilla stora Tufsan: Jag vet att du gör vad du kan. Vet att du jobbar (för) mycket just nu. Och självklart så ska du umgås med Mattias på den lilla lediga tid du har. Har du någon tid över någon gång, så är självklart hjälpen guld värd. Annars är jag nöjd med peppande telefonsamtal.



Älskar dig oändligt mycket.

Du (och Jimmy) är bäst!

Puss!

:-D



2011-07-05 @ 20:37:35
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mimmi



Tips! Tänk inte att du skall hinna så mkt. Skriv upp på en lapp en sak som skall göras skriv upp det på morgonen och gör den på fm. så var det klart. Lättare att ge tips an att utföra dem själv ;-).



Blir det för jobbigt med badrumsrenoveringen så får du Anväl bo hos Jimmy eller dina föräldrar eller din svärmor.



Att oroa sig för badrumsrenoveringen skulle jag också gjort..om det nu är någon tröst.

2011-07-05 @ 22:21:28
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Ja, jag tänker varje dag så... Men så får jag ingenting gjort i alla fall... Måste försöka att skärpa mig!



Första veckan av badrumsrenoveringen, när dom bilar bort allting, då kan vi inte bo hemma. Då ska jag bo hos Jimmy, och Borzko hos sin Mamma. (Jenny och Mattias har för trångt. Och min Mamma blir för nervös.)



Haha! Lite tröst är det kanske! ;-D



2011-07-05 @ 22:41:31
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: N

Är din mamma likadan, med tanke på att du skrev att hon blir nervös om ni bor där?



Antagligen har du också lärt dig detta nervösa beteende från ngn, det är absolut ingen "kvinnligt" biologiskt utan helt enkelt inlärt, sedan kan man ha anlag för det mer eller mindre. Men BIM du kan ju träna bort detta, genom att just utsätta dig för kaos och sedan låta det gå som det ska.



Du kan inte styra över ngn av dessa punkter ovan som du är orolig för. Du måste bra upprepa för dig själv: det löser sig. Det gör det alltid, någon gång. Egentligen handlar ju detta om att du har ett enormt kontrollbehov, och när du inte KAN ha kontroll kommer de olustiga känslorna.



Är du såhär i annat också? Detta brukar ju inte bara gälla praktiska saker utan också emotionella?



Det är en egenskap som är så bra i mycket men dåligt också. Du måste försöka hitta en balans, inte genom att rationellt skriva listor och tidpunkter för saker hela tiden, för då försöker du skapa kontroll igen. Utan mer som att släppa lite och ta allting inte så seriöst men det är en övning, du blir inte bara så över en dag, du måste lära dig själv detta genom upprepade övningar där du kanske lever i lite kaos, och nu är ju perfekt med flytten! Förstår du mig?

2011-07-11 @ 11:46:35
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> N: Jadå, jag förstår precis vad du menar.



Och min mamma är precis som jag, fast värre... Eller rättare sagt så är jag precis som hon, men hon är värre för att hon är äldre, och jag blir värre och värre med åren...



Självklart så är det mitt kontrollbehov som styr mig. Jag har ett enormt kontrollbehov, både praktiskt och emotionellt.



Jag håller med dig om, att jag nog borde försöka att träna bort det. Men jag håller inte med dig om att flytten är ett bra tillfälle. Det är nog en för stor händelse i mitt liv för att ha som ett övningstillfälle.



Tack för din analys och dina synpunkter.



2011-07-11 @ 15:34:19
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: N

det jag menade med att nu när flytten sker så passar det väl att fundera lite mer och kanske försöka tänka tvärtemot som du gör, för att nu har du dessa olustiga känslor och ångest, att arbeta lite med dom nu eftersom " de finns där" och du oroar dig på riktigt. Du kan nog inte planera när du ska träna bort detta för då är vi där IGEN. Att skriva in "träning av kontrollbehov" fredag den 14 mars 2012 är inte ett bra sätt (haha). Nej men skämt åsido jag är exakt likadan själv, måste ha ordning både mentalt, fysiskt och psykiskt vilket hindrar mig i så mycket i mitt liv har jag insett. Jag måste våga släppa på kontrollen och bara vara ibland, inte alltid men ibland. Men jag blir också som du dvs. tänker kring hur och när jag ska göra detta och finner mig själv återigen vara fast i kontrollbehovet genom att ens tänka så.



Du har ångest just nu för att du är det rörigt i din miljö och förändringar. Det är mao ett ypperligt tillfälle att börja fundera lite i nya banor även om det är mkt svårt!

2011-07-11 @ 18:27:38
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> N: Jag inser att du verkligen har rätt i allt du skriver. Och jag ska nog försöka att tänka på det. Det kanske faktiskt är ett ypperligt tillfälle just nu, även om det inte känns så. Och visst är det ett hinder i livet ibland, att ha ett sånt kontrollbehov som jag har. Så fort allt inte är "fyrkantigt", så blir jag orolig. Tack för dina tankar och åsikter

2011-07-11 @ 18:37:30
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0