Har haft lite otur här nere i Thailand den här gången.


Även om jag har haft två helt underbara veckor här i Thailand, så har jag ändå haft lite otur, och inte mått hundraprocentigt bra någon gång.

Fick ont i halsen redan hemma i Sverige, ett par dagar innan vi åkte. Brukar ha problem med min hals lite då och då, men den här vintern har jag klarat mig ovanligt bra. Så självklart kändes det surt när jag fick det när vi skulle åka...

Halsontet har sen suttit i nu i tre veckor. Lite bättre dom senaste dagarna har det blivit.

Efter någon vecka kom också snuva, hosta, och lite öronont. Gick till läkaren och fick antibiotika och två andra mediciner, men jag tycker inte att det har hjälpt någonting alls, så det har nog varit något virus som inte medicinerna har bitit på.

Snuvan har jag kvar fortfarande, och även lite ont i öronen, men hostan har blivit bättre.

Sen har jag varit svårt ansatt av myggor. Förra gången vi var här hade jag inte ett endaste myggbett. Och jag brukar sällan få myggbett i Sverige heller. Men nu har otroligt mycket myggbett, mest på benen, men även några på armarna. Betten är som små bölder, och dom kliar något helt fruktansvärt. Har rivit sönder mig flera gånger. Har köpt några myggmedel, men dom hjälper inte ett dugg.

Problem med lederna har jag ju alltid nuförtiden. Brukar däremot vara mycket bättre när jag är i varmare länder. Men så är det tyvärr inte den här gången. Tummarna och knäna är väl ungefär som hemma. Men i tårna har jag till och med ondare än hemma. Tror att det är för att vi promenerar så mycket, och i fel sorts skor hela tiden.

Dålig i magen är jag nästan alltid när jag är utomlands. Ingen annan i familjen blir dålig i magen, det är alltid bara jag. Förra gången som jag var i Thailand så var jag bra i magen, men inte den här gången. Utan jag har varit ungefär som när jag har varit i Turkiet. Jag har ju inte ont magen, eller är magsjuk direkt. Men jag får springa till toaletten några gånger om dagen.

Sen nu senaste dagarna så har jag fått underlivssvamp också. Nästan alltid när jag äter antibiotika/penicillin så får jag det. Det är ganska så vanligt, och det är för att medicinen tar bort även dom goda bakterierna och inte bara dom onda. Det yttrar sig genom att det svider och kliar. Inte kul att ha det hemma i Sverige, och definitivt inte roligare här, när man går i blöta badkläder större delen av dagen...

Så jag tycker att jag har haft lite otur dom här två veckorna... Och inte mått hundraprocentigt bra en endaste dag...

Men, men! Det är bara att bita ihop! För allt annat, förutom det, har varit helt underbart fantastiskt bra! :-D



Kommentarer
Postat av: Viola Vamp

Ange detta i din reseförsäkring så får du tillbaka pengar! (och kan åka igen! ;))



Kram!

2011-03-11 @ 08:40:37
URL: http://blogg.amelia.se/violavamp
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Viola Vamp: För läkarbesöket och medicinen han skrev ut, så får jag väl tillbaka pengar. Det är väl kanske någon femhundring. Men något mer kan jag väl inte få ut?

Kram!

2011-03-11 @ 09:19:35
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Myggbett ersätts inte av försäkringsbolagen. Läkarbesök och medicin gör nog det men det beror på vad självrisken är om det är värt besväret. På tal om myggbett... det kan vara små sandflugor som har bitit dig, då hjälper inte myggmedel. Sandflugeinvation kommer med jämna mellanrum till både stränder och poolområden i Thailand och andra tropiska resmål. Tråkigt med din dåliga mage men till en annan gång kunde du kanske skaffa drickvaccin som kan hjälpa mot det? Du får höra med någon vaccinationsbyrå. Trots detta hoppas vi läsare att du har haft en underbar vistelse i sol och värme!

2011-03-11 @ 10:42:28
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anonym: Självrisk har jag ingen, för jag har reseförsäkring hos Ving. Så läkarbesöket och medicinen får jag nog tillbaka pengar för.



Tror nog att det är myggor. För vi har haft mycket myggor när vi har hängt på balkongen.



Jag tar alltid alla vacciner som finns när jag åker utomlands. Sprutor och drickvaccin. Och även "goda bakterier" från Apoteket. Men det spelar ingen roll tydligen. Min mage är tydligen så här. Vad jag än tar så blir jag ändå dålig i magen. Och familjen är aldrig dåliga i magen, trots att vi äter typ samma.



Tack! Jag har absolut haft en underbar vistelse! För så dålig har jag inte varit! Jag är supernöjd med denna resa!



:-D



2011-03-11 @ 12:50:14
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Viola Vamp

Jo, det tror jag faktiskt att du kan. Kolla med ditt försäkringsbolag samt den eventuellt kompletterande försäkringen när du kommer hem. Jag tecknar alltid en separat reseförsäkring då vi åker (som ger asmycket tillbaka vid eventuell sjukdom). Dock vet jag andra som betalar resorna med sitt VISA-kort och därmed har en förmånlig reseförsäkring. Kolla, kolla! :)

2011-03-11 @ 17:44:15
URL: http://blogg.amelia.se/violavamp
Postat av: Viola Vamp

Kolla här: http://www.ving.se/MYTImages/SiteId1/WebHelp/Vad_ing_r_i_Vings_resef_rs_kringar.htm

2011-03-11 @ 17:45:49
URL: http://blogg.amelia.se/violavamp
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Viola Vamp: Okej. Tack för tips och information. Jag ska självklart kolla upp allt när jag kommer hem. Men jag skulle ju ändå tro att man behöver läkarintyg då?

2011-03-11 @ 18:07:48
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Viola Vamp: Och tack för länken! ;-D

2011-03-11 @ 18:08:52
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mikaela | Life in NYC

Jag blev matförgiftad på en resa till Teneriffa, blev sängliggandes två dagar och de resterande fyra dagarna mådde jag mest illa och kunde inte äta, men kunde ändå ligga vid poolen och njuta av solen. Från Trygghansa fick jag tillbaka pengar för läkarbesök, medicin och "förlorade semesterdagar", så jag fick i princip tillbaka det jag betalade för hela resan.



Hoppas du mår bättre och kan njuta av de sista dagarna!

2011-03-12 @ 01:32:23
URL: http://mikaelaryden.wordpress.com/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mikaela | Life in NYC : Okej. Jag ska kolla upp allt när jag kommer hem. Men jag ju liksom inte haft några "förlorade semesterdagar", så jag tror nog inte att det blir några pengar för mig mer.



Jag har njutit hela tiden! Trots mina små problem! ;-D

2011-03-12 @ 12:44:13
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Theresé

Kanske är så att streptokockerna har satt sig i lederna om du va förkyld innan och inte blivit 100%. De små rackarna vandrar runt..

2011-03-12 @ 15:45:42
URL: http://theresealldelesegna.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Ja, så kan det ju faktiskt också vara...

2011-03-12 @ 18:02:10
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0