"Himlen är oskyldigt blå" - 2010 - Film - Dvd

    

"Himlen är oskyldigt blå" - 2010 - Genre: Drama

"Det är sommar och året är 1975. Martin går andra ring och flyr betongen i stan för ett sommarjobb på Sandhamns exklusiva seglarrestaurang i skärgården. En helt ny värld öppnar sig för Martin. Han blir omhändertagen av restaurangchefen Gösta, en playboy i centrum av den svenska societeten och möter samtidigt den stora kärleken. Men bakom den glamorösa fasaden i skärgårdsidyllen döljer sig en helt annan verklighet. Innan Martin riktigt förstår vad som hänt befinner han sig mitt i den största skandalen i svensk kriminalhistoria. "Himlen är oskyldigt blå" är baserat på den sanna berättelsen om det största narkotikatillslaget i svensk kriminalhistoria när den så kallade Sandhamsligan sprängdes 1975."

(Kopierat från Lovefilm)

1982 köpte och läste jag boken "Ursäkta mitt namn är Broman - Fleming Bromans memoarer" av Fleming Broman. 

Filmen "Himlen är oskyldigt blå" handlar ju till stor del om sanna händelser som utspelar sig i Fleming Bromans liv. 

Jag tyckte att filmen var mycket, mycket bra. Peter Dalle och Bill Skarsgård i huvudrollerna var lysande. Även många, många andra bra skådespelare var med i filmen, bland annat Björn Kjellman och Amanda Ooms. 

Väldigt fin skildring av sjuttiotalet var det. I kläder, musik, dialog, ja allt.

Vemodig, tankeväckande, gripande, och rolig, var filmen.

Kan varmt rekommendera den till alla. Och speciellt till er, som liksom jag, var med på sjuttiotalet. (Jag var fjorton år när filmen utspelade sig, och huvudpersonen i filmen var då sjutton år.)

Betyg: 4,5 av 5

(Länk till filmen på Moviezine, som alltid skriver utförliga och bra recensioner, och ofta tycker som jag gör!)

Filmens trailer:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0