"Tethys, bara Tethy" av Gunborg Sahlin - 2009 - Bok.



---------    

Recension av boken: "Tethy, bara Tethy" av Gunborg Sahlin (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur)

---------   


"De första dagarna efter det att jag varit med på TV och i tidningarna var det ett jäkla hallåande runtom mig. Inte minst när jag visade mig på stan. För plötsligt hälsade folk och vinkade och jag hörde aldrig ordet sinnesrubbad viskas bakom min rygg. Snarare hörde jag: "Vilken hjältinna. Vilket mod. Vilket civilkurage. Tänk vad fel vi haft om henne i alla år!"

Det kändes förstås härligt att få höra de orden istället, men uppmärksamheten blev lite för mycket för mig som inte var van vid den typen av tillrop. Dessutom var det vansinnigt dyrt med alla vasar jag fick köpa till de blommor som folk envisades med att hänga på min dörr.

Så efter ett tag tröttnade jag och ville vara ifred och satte upp en stor lapp på ytterdörren och skrev "All uppvaktning undanbedes å det bestämdaste."

Tethy handlar om en burdus och fördömande kvinnas liv. För Tethy är Tethy och hon backar inte för någon eller något.

Boken är en uppföljare till Tethys Pool Position. Men kan också läsas som en fristående berättelse."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Läs gärna först min recension av Gunborg Sahlins första bok: "Tethys pool position".

Gunborg Sahlins andra bok, "Tethy, bara Tethy" var också bra. Kanske inte riktigt lika bra som den första boken, men nästan. Gillade mest början av boken när Tethy berättar om sin barndom och uppväxt. Boken är en fristående fortsättning på den första boken, och jag tror att man har störst behållning av att läsa dom i rätt ordning. Rekommenderar dom båda två.
///Bim.

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0