Statistik - Böcker - 2010 – 166 stycken.




Lästa böcker under 2010 – 166 stycken:

 




Snitt per månad: 13,80

Jan: 19

Feb: 11

Mar: 20

Apr: 11

Maj: 13

Jun: 15

Jul: 25

Aug: 15

Sep: 12

Okt:  8

Nov: 10

Dec:  7

 

Snitt per vecka: 3,20

Jan: 4,75

Feb: 2,75

Mar: 5,00

Apr: 2,75

Maj: 3,25

Jun: 3,75

Jul: 6,25

Aug: 3,75

Sep: 3,00

Okt: 2,00

Nov: 2,50

Dec: 1,75


Betyg i snitt: 3,70

5,0:   4

4,5:  18

4,0:  65

3,5:  48

3,0:  22

2,5:   7

2,0:   1

1,5:   1

 

Kategorier:

Romaner:  62

Kriminalromaner:  52

Biografier:  23

Ungdomsbok:  7

Fakta:  7

Krönikor:  6

Noveller:  3

Chick Lit:  2

Barnbok:  2

Dokumentär:  1

Humor:  1

 

Land:

Sverige:  130

USA:  15

England:  5

Norge:  5

Kanada:  3

Irland:  2

Danmark:  2

Finland:  2

Tyskland:  1

Skottland:  1

 

Kön:

Kvinnor:  88

Män:  58

Man/Man:  11

Kvinna/Man:  8

Kvinna/Kvinna:  1

 

Utgivningsår:

2010:  106

2009:  44

2008:  7

2007:  2

2005:  4

2001:  2

1995:  1

 

Bokförlag:

Piratförlaget:  24

Norstedts:  23

Forum:  18

Albert Bonniers:  15

Wahlström & Widstrand:  11

Ordfront:  10

Bra Böcker:  9

Lind & Co:  8

Alfabeta:  7

Damm Förlag:  6

Natur & Kultur:  5

Kalla Kulor:  4

Rabén & Sjögren:  3

Paper Talk:  3

Libris:  3

Brombergs:  2

Frank Förlag:  2

Kabusa:  2

Gassy:  1

Thorén & Lindskog:  1

Sivart Förlag:  1

Telegram:  1

Bonniers Carlsen:  1

Cosy Crime:  1

ICA Bokförlag:  1

Forma:  1

Leopard:  1

Voltaire:  1

ALF:  1

 

Recensionsböcker:

Fått från förlagen:  132

Köpt själv:  34

 

 


 

 

Årets bästa bok:


”Lilla stjärna” av John Ajvide Lindqvist

 

 


 

 

Årets övriga bästa böcker (utan inbördes ordning) (26 st):

”Att springa” av Maria Sveland

”Jag älskar dig inte” av Christina Stielli

”Jag brukade drömma om dig” av Petra Holst

”Alfahannen” av Katarina Wennstam

”Jag ska fånga en ängel” av Håkan Östlundh

”Jag ska bara fixa en grej i köket” av Moa Herngren

”Fallet Vincent Franke” av Christoffer Carlsson

”En nästan vanlig man” av Dan Buthler & Dag Öhrlund

”Hungerflickan” av Hillevi Wahl

”Vyssan lull” av Carin Gerhardsen

”I grunden utan skuld” av Viveca Sten

”Blodläge” av Johan Theorin”

”Svedd” av Sandra Gustafsson

”Själakistan” av Ann Rosman

”En himmel för Elliott” av Katarina Danielsson

”Det är så konstigt nuförtiden” av Karin Flygare

”Dyngkåt och hur helig som helst” av Mia Skäringer

”Hittebarnet” av Katerina Janouch

”Ett litet snedsprång” av Denise Rudberg

”Vinteräpplen” av Josefin Sundström

”Tiger” av Mian Lodalen

”En sannolik historia” av Karin Alvtegen

”Geim” av Anders De La Motte

”Ares tecken” av Dan Buthler & Dag Öhrlund

”Alltför nära” av Linwood Barclay

”Tom” av ”MJ Walther

 

 


 

 

(Min snittbok under 2010 är en svensk roman som jag har fått som recensionbok av Piratförlaget. Den är skriven av en kvinna och utgiven under 2010. Jag läste den i juli och gav den 3,5 i betyg.)

 

 


 

 

Här kommer en länk till min kategori "Bokrecensioner" där alla 2010 års lästa böcker finns, och fem länkar till tidigare bloggade inlägg om böcker:

 

Länk till min kategori: "Bokrecensioner" där alla min bokrecensioner finns.


Länk till inlägget: "Lästa böcker - 2009 - 141 stycken".


Länk till inlägget: "Lästa böcker - 2008 - 118 stycken".


Länk till inlägget: "Statistik över lästa böcker --- 11 juni 2006 - 14 juni 2008".


Länk till inlägget: "Dom 50 bästa böckerna som jag har läst på ett och ett halvt år, av 214 lästa böcker - 2008-07-01---2009-12-31."


Länk till inlägget: "Dom trettio bästa böckerna som jag har läst på två år - 2006-08-01---2008-06-31.

 




Och här kommer alla 2010 års 166 stycken lästa böcker:

Marika King: ”Supernova”

Hanna Hellquist: ”Karlstad zoologiska”

Martin Svensson: ”Din heder”

Margaretha Sturesson: ”Om det så skulle kosta mig livet”

Marianne Cederwall: ”Svinhugg”

Kristina Ohlsson: ”Askungar”

Birgitta Andersson: ”Blondie”

Henrik Fexeus: ”Alla får ligga”

Håkan Östlundh: ”Jag ska fånga en ängel”

Katarina Wennstam: ”Alfahannen”

 

Carolina Gynning: ”Ego woman”

Denise Rudberg & Daniel Möllberg: ”Malin och Henrik”

Marianne Cederwall: ”Svartvintern”

Johanne Hildebrandt: ”Älskade krig”

Johanne Hildebrandt: ”Förbannade fred”

Pernilla Glaser: ”40 minus”

Mattias Ronge: ”Tittaren”

Susanna Alakoski: ”Håpas du trifs bra i fengelset”

Liza Marklund & James Patterson: ”Postcard Killers”

Andrew Taylor: ”Det blödande hjärtat”

 

Katarina von Bredow: ”Bara inte du”

Danny Wattin: ”Vi ses i öknen”

Marie Hermanson: ”Värddjuret”

Jens Lapidus: ”Aldrig fucka upp”

Caroline Engvall: ”Tatuering”

Åsa Hellberg: ”Casanovas kvinna”

Jeff Abbott: ”Panik”

Dan Buthler & Dag Öhrlund: ”En nästan vanlig man”

Moa Herngren: ”Jag ska bara fixa en grej i köket”

Christoffer Carlsson: ”Fallet Vincent Franke”

 

Anne Holt: ”Frukta inte”

Unni Lindell & Fredrik Skavlan: ”Mystiska Milla och Vintercirkusen”

Viveca Sten: ”I grunden utan skuld”

Pontus Wikner: ”Löparen”

Täppas Fogelberg: ”Trött, fet & 50”

Miika Nousiainen: ”Hallonbåtsflyktingen”

Eli Levén: ”Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats”

Täppas Fogelberg: ”Kärlek mellan frysdisken och hundmaten”

Carin Gerhardsen: ”Vyssan lull”

Emre Güngör & Nima Dervish: ”Varför mördar man sin dotter?”

 

Mikael Nyqvist: ”När barnet lagt sig”

Hillevi Wahl: ”Hungerflickan”

Johan Kling: ”Människor utan betydelse”

Pia Ingström: ”Inte utan min mamma”

Ola Klippvik: ”Hotellet”

Ann Rosman: ”Fyrmästarens dotter”

Danny Wattin: ”Ursäkta, din själ dog nyss”

Varg Gyllander: ”Bara betydelsefulla dör”

Siegfried Lenz: ”En tyst minut”

Katarina Kieri & Per Nilsson: ”I det här trädet”

 

Cylin Busby & John Busby: ”När vi försvann”

Dilsa Demirbag-Sten: ”Fosterland”

Anna Grue: ”Judaskyssen”

Jens Christian Gröndahl. ”Fyra dagar i mars”

Charlotta von Zweigbergk: ”Cirkus 50”

Johan Theorin: ”Blodläge”

Viktoria Myrén: ”I en familj finns inga fiender”

Meg Cabot: ”Babbeldrottningen i New York”

Maria Hamberg: ”Drömfabriken”

Anne B. Ragde: ”Arseniktornet”

 

Sophie Kinsella: ”Flickan från tjugotalet”

Karin Ahlborg: ”Den föraktade falukorven”

John Ajvide Lindqvist: ”Lilla stjärna”

Patrik Pelosio & Theodor Lundgren: ”Jiddra inte”

Jonas Moström: ”Rymd utan stjärnor”

Mari Jungstedt: ”Den farliga leken”

Dana Fowley: ”Hur kunde hon?”

Andrew Davidson: ”Gargoylen”

Jo Nesbö: ”Pansarhjärta”

Jonas Moström: ”Mirakelmannen”

 

Dan Buthler & Dag Öhrlund: ”Förlåt min vrede”

Martina Haag: ”Fånge i hundpalatset”

Stephen King: ”Strax efter solnedgånen”

Ozzy Osbourne: ”Jag är Ozzy”

Sophie Hannah: ”Ett perfekt offer”

Dan Buthler & Dag Öhrlund: ”Grannen”

Lars Rambe: ”Skuggans spel”

Emma Hamberg: ”Baddaren”

Viggo Cavling: ”Rörmokaren”

Jonas Jonasson: ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”

 

Tommy Deogan: ”Blodsbröder”

Lena Sundström: ”Saker jag inte förstår – och personer jag inte gillar”

Anita Ahrens: ”Häst häst tiger tiger”

Stephen Davis: ”Welcome to the Jungle – Legenden om Guns N’ Roses”

Denise Rudberg: ”Baristas”

Josefin Palmgren: ”Engångsligg”

Sandra Gustafsson: ”Svedd”

Ann Rosman: ”Själakistan”

Marian Keyes: ”En förtjusande man”

Dean Koontz: ”Hjälten”

 

Lars Kepler: ”Paganinikontraktet”

Anna Ringberg: ”Boys”

James Patterson & Michael Ledwidge: ”Dubbelspel”

James Pattersson & Maxine Paetro: ”Bikini”

Marian Keyes: ”Oväntat besök på Star Street”

Anna Bovaller: ”Svinajakten”

Mia Skäringer: ”Dyngkåt och hur helig som helst”

Mikael Parkvall: ”Lagom finns bara i Sverige och andra myter om språk”

Jonas Helgesson: ”Grabben i kuvösen bredvid”

Kjell Eriksson: ”Kjell”

 

Kristina Ohlsson: ”Tusenskönor”

Filip Hammar & Fredrik Wikingsson: ”Tårtgeneralen”

Dilsa Demirbag-Sten: ”Stamtavlor”

Karin Flygare: ”Det är så konstigt nuförtiden”

Therése Eriksson: ”Vi har ju hemligheter i den här familjen”

Emily Giffin: ”Den man älskar”

Linwood Barclay: ”Utan ett ord”

Justin Evans: ”En mörkrädd pojke”

Jesper Ersgård: ”Ut kom vargarna”

Ingrid Hedström: ”Lärarinnan i Villette”

 

Jeff Lindsay: ”Dexter - hängiven hämnare”

Katarina Danielsson: ”En himmel för Elliott”

Candace Bushnell: ”Sex and the City”

Maria Ernestam: ”Caipirinha med Döden”

Katarina Danielsson: ”Livet vinkar (som en Kurt)”

Pär Östling: ”Aldrig stanna kvar”

Mark Levengood: ” Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig”

Helene Tursten: ”Den som vakar i mörkret”

Katerina Janouch: ”Hittebarnet”

Ninni Schulman: ”Flickan med snö i håret”

 

Denise Rudberg: ”Ett litet snedsprång”

(39 olika författare): ”Vildsint” – En novellsamling

Therese Bohman: ”Den drunknade”

Josefin Sundström: ”Vinteräpplen”

Jonathan Hayes: ”Heligt blod”

Mian Lodalen: ”Tiger”

Morgan Alling: ”Kriget är slut”

Isabella Löwengrip: ”Egoboost!”

Malin Persson Giolito: ”Bara ett barn”

Camilla Grebe & Åsa Träff: ”Bittrare än döden”

 

Gunilla Bergensten: ”Konsten att vara otrogen på Facebook”

Morgan Larsson: ”Radhusdisco”

Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt: ”Det fördolda”

Maria Sveland: ”Att springa”

Petra Östergren: ”Berättelsen om Esmara”

Christina Stielli: ”Jag älskar dig inte”

Caroline af Ugglas: ”Hjälp, vem är jag?”

Marcel Brousseau: ”Tatueringar – Konst på hud”

Martin Svensson: ”När inget annat hjälper”

Ulrika Lidbo: ”Farsta fritt fall”

 

Johanna Thydell: ”Ursäkta att man vill bli lite älskad”

Carin Hjulström: ”Hitta vilse”

Anna-Leena Härkönen: ”Nej tack”

Elias Palm: ”Corpus Delicti”

Petra Holst: ”Jag brukade drömma om dig”

Karin Alvtegen: ”En sannolik historia”

Bingo Rimér: ”En flickfotografs bekännelser”

Sofie Sarenbrant: ”Vecka 36”

Kristina Appelqvist: ”Den som törstar”

Dan Buthler & Dag Öhrlund: ”Ares tecken”

 

Frank Andersson & Joakim Langer: ”Frank – Sanningen om lögnerna”

Anders De La Motte: ”Geim”

Annika Sjögren: ”Ur havet stiger vågorna”

Camilla Ceder: ”Babylon”

Ann Söderlund: ”Men vi knullar ju ändå inte”

Per Wirtén: ”Där jag kommer från”

Jo Nesbö: ”Doktor Proktor och världens undergång. Kanske.”

Robert Gustafsson: ”Från vaggan till deadline”

Therése Söderlind: ”Norrlands svårmod”

Keith Richards & James Fox: ”Livet”

 

Linwood Barclay: ”Alltför nära”

Mons Kallentoft: ”Vårlik”

Emma Donoghue: ”Inlåsta”

Kristina Sandberg: ”Att föda ett barn”

MJ Walther: ”Tom”

Anitha Östlund: Pappersskärvor”

 

 


 

 


Kommentarer
Postat av: Kristina Simar

Vilket arbete du lagt ner. Det orkar inte jag göra. Det var väldigt intressant att läsa din statistik, vilka förlag och hur många du läst per månad. Det har jag också räknat ut. Ska nog titta lite för vilka förlag jag recenserat mest. Det är intressant att veta. Statistik är roligt tycker jag också. Jag ska fördsöka hinna skriva upp vilka 40 bästa böcker jag läst under 2010. Tycker jag fick läsa ovanligt mycket bra böcker. Spännande att se hur 2011 blir./Kristina

2011-01-02 @ 15:10:48
URL: http://blogg.passagen.se/krisim
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina Simar: Jag har ju gjort statistik varje månad under året, så det gick ju rätt så smidigt att nu sammanställa det. Men visst tog det lite tid! ;-D Men jag älskar ju statistik! Tycker det är så kul att kunna gå tillbaka och titta, läsa, och jämföra. Ser fram emot att få läsa dina 40 bästa böcker på en lista! :-D

2011-01-02 @ 15:20:02
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0