"Den femte årstiden" av Mons Kallentoft - 2011 - Bok



---------

Recension av boken: "Den femte årstiden" av Mons Kallentoft (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"Det är tidigt i maj som den unga barnfamiljen på skogspromenad utanför Linköping hittar det svårt sargade liket. Det är otäckt välbevarat och spåren efter tortyr på kvinnokroppen är bara alltför tydliga. Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med fallet Maria Murvall, den unga kvinna som hittades våldtagen och brutalt misshandlad i skogen för fl era år sedan och som sedan dess varit okontaktbar där hon sitter inspärrad på Vadstena sjukhus. Av en slump träffar Malin en psykolog från S:t Lars i Lund som berättar om ett liknande fall, och plötsligt tycks Maria bara vara en liten pusselbit i något mycket större. Men vad är det som är så fruktansvärt att det inte går att tala om?


Malin, som länge varit besatt av att få veta vad som hände Maria, är fast besluten att ta reda på sanningen, oavsett vart det kan föra henne.


Den femte årstiden är den femte delen i den kritikerhyllade serien om Malin Fors vid Linköpingspolisen."


(Kopierat från nok.se)


--------- 

Det här är den femte boken i serien om polisen Malin Fors, av Mons Kallentoft. Här är en länk till min recension av den fjärde boken, "Vårlik".

Jag har tyckt mycket om alla böckerna i serien. Men jag tycker nog att den här senaste (sista?) boken är den allra bästa.

Jag gillar sättet som Mons skriver på. Det är lite annorlunda skrivet än vad dom "vanliga" svenska kriminalromanerna är.

Och jag tycker mycket om karaktärerna och deras privatliv.

Handlingen i den här boken var mycket grym och våldsam. Men det har jag i och för sig absolut inte någonting emot.

Så jag kan rekommendera boken. Och också alla fem böckerna om poliserna i Linköping.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------

Betyg: 4,5 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Natur & Kultur.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0