"Lilla stjärna" av John Ajvide Lindqvist - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Lilla stjärna" av John Ajvide Lindqvist - 2010 (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Skräck)

---------


"Lilla Stjärna är berättelsen om två flickor.

Under en svamputflykt hittar svensktoppsartisten Lennart ett spädbarn nedgrävt i en plastpåse. Han räddar flickan till livet och hennes första skrik gör honom stum. Ur den lilla kroppen stiger en serie perfekt träffade toner. Han tar med flickan hem och gömmer henne i källaren. Hennes obefläckade musikalitet ska ge hans liv mening.

Hon är Flickan med den gyllene håret.

Vid samma tid föds en annan flicka i en mellansvensk stad. Hennes liv rymmer inte många glädjeämnen. Hon upplever sig själv som grå och alldaglig med få begåvningar och ännu färre vänner. Hon tröstar sig med elaka hyss och trollande på olika nätforum.

Hon är Den andra flickan.

Så småningom korsas de två flickornas vägar. En brinnande vänskap växer fram, med förödande konsekvenser för alla som kommer i dess närhet.

Lilla Stjärna är en historia om kärlek och besatthet, om en röst ifrån en annan värld och idoldyrkan driven till sin spets. Hur långt är du villig att gå för den du beundrar över allt annat?

I Lilla Stjärna för John Ajvide Lindqvist ännu en gång in skräcken i ett vardagligt, samtida Sverige. Unga människor i en värld av bortvända vuxna försvarar sig med vad som finns till hands. Eldrivna verktyg, om så krävs. Det är hans mörkaste bok hittills och både känsliga läsare och älskare av Allsång på Skansen varnas.
"

 

(Kopierat från adlibris.com)


---------

Jag älskar John Ajvide Lindqvists böcker! Alla hans tre tidigare romaner, "Låt den rätte komma in", "Hanteringen av odöda", och "Människohamn", var mycket, mycket bra. Dom två förstnämnda läste jag innan jag började med att recensera böcker i bloggen, men "Människohamn" har jag recenserat.

Novellsamlingen "Pappersväggar" var också mycket bra. Och även den lilla ljudboken "Tindalos".

(Länkarna går till min recensioner).

Och John Ajvides nya bok "Lilla stjärna" gjorde mig verkligen inte besviken. Den var minst lika bra som dom tidigare, om inte ännu lite bättre.

Den är riktigt otäck, och definitivt ingenting för känsliga läsare. Men den är ändå så otroligt mycket mer än skräck, våld och blod. Den är mycket mer en samhällsskildring och ett drama.

Skräcken och våldet är egentligen en väldigt liten del. Jag tycker att bokens främsta egenskap är skildringen av många ungdomars utanförskap och ensamhet.

John Ajvide skriver på ett otroligt fängslande och bra sätt. Jag kunde knappt lägga ifrån mig boken, men ändå tvingade jag mig att göra det, eftersom jag ville att den skulle räcka länge.

Jag kommer att ha boken i huvudet ett bra tag framåt. Det är definitivt ingen bok man glömmer i första taget.

Och jag rekommenderar verkligen boken till alla, utom till dom som är mycket känsliga...

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg: 5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Ordfront.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


Och även här har jag bloggat om boken.

---------  



Kommentarer
Postat av: Kristina Simar

Hej Bim! En riktigt bra recension har du gjort!!



Ja, visst var den bra. Såg att en del gett den en 2:a och tyckte att den var urdålig. Men här tyckte vi lika;)

2010-05-18 @ 14:53:11
URL: http://blogg.passagen.se/krisim
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina: Hej Kristina! Tack för berömmet om min recension!



Ja, den var superbra! Fattar inte hur man inte kan tycka det! ;-)

2010-05-18 @ 15:11:51
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Akå

Jag tycker också din recension var jättebra, och den fick mig att vilja läsa den ännu mera!

2010-05-18 @ 16:38:46
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Tack så mycket för ditt beröm av min recension!



Ja, läs den! Så himla bra! :-D

2010-05-18 @ 21:55:47
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Oj! Du har gett den en 5:a! Då måste den ha varit riktigt bra! :D Ska sätta igång med den så fort jag är färdig med "twilight"-serien!

2010-05-19 @ 01:41:46
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Cornelia: Ja, den är riktigt, riktigt bra. En bok med djup och många olika sidor. Skriv gärna vad du tyckte sen! :-)

2010-05-19 @ 16:41:01
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0